Aktualności

Przysiad- wszystko co powinieneś wiedzieć

25 wrz 2017

Przysiad - wszystko co musisz o nim wiedzieć
Nim przejdziemy do sedna warto wspomnieć o jednym z podstawowych błędów popełnianych przez wielu sportowców - jakim jest unikanie treningu nóg, a ich beznadziejna wymówka brzmi w stylu - skoro tak dużo biegam/skacze ( w zależności od dyscypliny) to i tak w wystarczającym stopniu angażuje nogi do pracy.
Każdy kto tak myśli jest niestety w dużym błędzie, i nie ma tutaj znaczenia czy jesteście w okresie przygotowawczym czy w trakcie sezonu‼

MUSICIE trenować dodatkowo siłowo przez cały czas aby utrzymać bądź rozwijać takie cechy motoryczne jak szybkość , siłę , skoczność ale również by minimalizować kontuzje.
Oczywiście dochodzi taka kwestia jeszcze jak periodyzacja treningu, aby nie doprowadzić do odwrotnego efektu po przez przetrenowanie. Jednak jest to temat na kolejną część artykułu.
Jakie korzyści będziesz czerpał ?

➡Musisz wiedzieć że szybkość twojego biegu jest uzależniona od siły która jest wytwarzana podczas kontaktu z podłożem. Podstawowym ćwiczeniem który wzmocni siłę mięśni czworgłowych ,dwugłowych uda i pośladkowych jest DOBRZE wykonany przysiad. Mówiąc dobrze niechodzi o zwykłe klapnięcie tyłkiem o łydki, ale o kontrolowany w całym zakresie ruch wsparty prawidłową pracą bioder i naturalną krzywizną kręgosupa.
Oczywiście przysiad również powinien być możliwie jak najbardziej głęboki- tylko wtedy jest dla nas optymalny. Zarówno z punktu widzenia rozwoju masy mięśniowej , siły jak i unikniecia kontuzji. Wystarczy spojrzeć na olimpijczyków jak nisko siadają z dwu i trzy- krotnością swojej wagi, a mimo to nie mają problemów ze stawami jak przeciętny bywalec siłowni który robi pół przysiad i narzeka na ból kolan.
❌NAJWIĘKSZY MIT NA TEMAT PRZYSIADU brzmi…

 

Kolana nie powinny wychodzić poza linię palców w czasie wykonywania przysiadu ze sztangą. Dlaczego to mit ? Ponieważ stosując się do tej legendarnej metody - a jak wiadomo w legendzie troche prawdy troche bajki , będziemy w minimalnym stopniu mniej obciążali kolana co jest w małym stopniu pozytywne ALE będziemy w dużo większym obciążali staw biodrowy(o nawet kilka SET %) , jak również dolny odcinek kręgosupa. Bierze się to stąd że ograniczona pozycja wymusza nachylenie tułowia i wypchnięcie bioder do tyłu. Wniosek z tego taki że jeśli chcemy unikać kontuzji ,i czerpać z przysiadu wszystko co najlepsze to powinniśmy robić przysiad bez ograniczenia ruchu kolan do linii palców.
Dla wielu osób przeszkodą w zrobieniu odpowiednio głębokiego przysiadu może być brak mobilności. Zazwyczaj jest to brak mobilności w kostkach i biodrze , nie jest to jednak wymówka ani dla trenera ani zawodnika żeby stosować pół przysiady i roz..walać kolana.

Prawidłowa technika przysiadu jest fundamentem dobrych nawyków ruchowych, które dają ci dostęp do całej siły jaką dysponujesz , dlatego że nie może go zabraknąć w twoim planie treningowym.

NEWSLETTER
Zapisz się do mojego newslettera już dziś