Aktualności

Nabiał

07 cze 2017

Nabiał – dlaczego warto jeść ? Czy przyspiesza spalanie na redukcji ?!

Po pierwsze musisz sobie odpowiedzieć na pytanie czy nie występuję u ciebie alergia bądź nietolerancja.

Jeśli po spożyciu mleka, twarogu czy innego przetworu mlecznego występują u Ciebie: biegunka, bóle brzucha, wysypka , retencja wody podskórnej czy inne symptomy może to oznaczać że nie tolerujesz białka mlecznego czyli kazeiny albo laktozy – dwucukru który zawarty jest w większości przetworów mlecznych.
Objawy nietolerancji mogą ujawniać się dopiero na kilka dni po spożyciu produktu.
Jeśli je masz całkowicie zapomnij o produktach mlecznych - również o białku serwatkowym!

⛔Błąd który można często zauważyć jest sięganie w zastępstwie po mleko kozie – niestety jest one mocno zbliżone składem i zawiera podobną ilość kazeiny, która stanowi najczęstszą przyczynę nietolerancji.⛔

Jeśli nie masz problemów, i żadnych niepokojących symptomów to nie popadaj w skrajność.
To że jakiś guru dietetyczny mówi że trzeba ograniczyć wszystko co potencjalnie szkodliwe ,nie znaczy że musisz z tego rezygnować- szczególnie że jak pokazują badania osoby które mega skrupulatnie podchodzą do żywienia i eliminują bardzo dużą część produktów , są potencjalnie dużo gorzej odżywione niż osoby które jedzą wszystko❗

Nie mówię żebyś jadł co popadnie, ale nie popadaj również w skrajność.

Dalszą część artykułu kieruje do osób zdrowych, które nie mają problemów opisanych powyżej.

Zacznijmy od tego że kazeina podobnie tak jak jajka, wykazuję reakcje alergiczne u pewnej części społeczeństwa. Nie znaczy to jednak że są to produkty nie zdrowe i szkodzą wszystkim.

Wręcz przeciwnie , kazeina to bogactwo aminokwasów, które wartością biologiczną przewyższa niektóre mięsa. Podobnie jest z jajkami ale nie o tym artykuł :)

➡Retencja wody spowodowana nabiałem, a redukcja -

Jeśli unikasz soli w diecie, możesz rzeczywiście zauważyć ze woda po spożyciu nabiału lekko się zatrzymuję pod skórą. Wynika to głównie z faktu że produkty takie jak np. Twaróg często są dosalane , i zwyczajnie podaż sodu w diecie ulega zwiększeniu. Natomiast jeśli solisz i używasz przypraw w każdym posiłku , retencja wody nawet na redukcji nie stanowi dla ciebie żadnego problemu.

➡Wapń zawarty w nabiale, a redukcja -
Niedobór tego pierwiastka w naszym organizmie, może skutecznie hamować postępy spalania tłuszczu podczas redukcji. Jak wiemy nabiał ma sporo wapnia, dlatego może się okazać że włączenie np. twarogu do diety (oczywiście pozostając w odpowiednim deficycie kalorycznym) może się przyczynić nawet do LEPSZEGO spalania tk tłuszczowej. Może , ale nie musi. Natomiast odkładanie tkanki tłuszczowej przez nabiał w żaden sposób nie jest potwierdzone badaniami, no chyba że ktoś jest na nadwyżce kalorycznej bądź ma alergie.

Jeśli chodzi jeszcze o kwestie zdrowotne- to pamiętaj by wraz z odpowiednią ilością wapnia dodać do diety witaminy A,D,K , które odpowiadają za prawidłowy metabolizm tego makroelementu w naszym organizmie.

➡Po jakie produkty więc możemy sięgać ?
1⃣Twaróg – spora ilość dobrej jakości białka , mała ilośc cukrów. Może stanowić bazę posiłku.
2⃣Kefir – jedynie jako dodatek do diety(do zupy albo sałatki), który ma dostarczać żywych kultur bakterii i pełnić funkcje prebiotyku.
3⃣Sery żółte – dobre źródło białka , tłuszczy i niewielka zawartość cukrów.
4⃣ Mleko tłuste , ale w małej ilości (np. do kawy) z uwagi na niekorzystny stosunek białka do cukrów.

Jeszcze raz powtarzam , jeśli lubisz wyżej wymienione produkty, i nie masz żadnych kłopotów związanych z ich tolerancją, absolutnie nie musisz się przejmować ich spożywaniem

NEWSLETTER
Zapisz się do mojego newslettera już dziś