Aktualności

Kreatyna u młodych sportowców

05 gru 2019

Dlaczego młodzi sportowcy powinni stosować kreatynę?

O kreatynie słyszał każdy, nawet osoby, które nie widziały siłowni na oczy.
Kreatyna jest prawdopodobnie najbardziej znanym suplementem sportowym wraz z białkiem – do tego stopnia, że na jej temat powstało mnóstwo mitów i dziwnych teorii.
Najlepsze są te od niedoinformowanych lekarzy i rodziców :)
Dlatego postanowiłem nagrać dla was krótkie video, oraz przedstawić badania które jednakową pokazują słuszność jej stosowania przez osoby w każdym wieku.

Jednak jak się okazuje, działanie kreatyny jest korzystne  i to nie tylko dla sportowców. Może również wspomóc pracę serca, mózgu, a nawet być korzystna w ciąży gdyż  kreatyna znajduje się także w mleku matki.

Kreatyna występuje naturalnie TYLKO w produktach pochodzenia zwierzęcego – w mięsie czy rybach, dlatego wegetarianie i weganie zawsze mają mniejszy poziom kreatyny w ciele.
Dzienne podstawowe zapotrzebowanie, u nietrenującego 80-kilogramowego mężczyzny na kreatynę wynosi ok. 2.5 g. Dostarczając przykładowo regularnie wołowinę (najlepsze, naturalne źródło kreatyny) dostarczamy w przybliżeniu połowę zapotrzebowania, druga połowa jest syntetyzowana w ciele – powstaje ona z trzech aminokwasów – argininy, glicyny oraz metioniny.
W naszym ciele występuje ona w niewielkich ilościach w mózgu, wątrobie, nerkach i jądrach, jednak 95% zasobów znajduje się w mięśniach.

Co ciekawe suplementacja kreatyną pomaga bronić się przed utratą masy kostnej oraz sarkopenią -zanikiem mięśni wraz z wiekiem, a wiadomo, że niski poziom masy mięśniowej w podeszłym wieku prowadzi do gorszej jakości jak i krótszego życia.

Poniżej zamieszczam link do badań, które udowadniają:
1) Pozytywny wpływ na zdrowie dla osób w każdym wieku
2) Pozytywny wpływ na wyniki sportowe
3) Pozytywny wpływ na pracę mózgu, jelita, niealkoholowe stłuszczenie wątroby – zapobiega gromadzeniu tłuszczów także w wątrobie, serce (działanie ochronne), dodatkowo zmniejsza poziom homocysteiny (bardzo ważny czynnik ryzyka chorób serca), reguluje poziom cholesterolu, masę kości (nie tylko u osób starszych), objawy i ból związany z chorobą zwyrodnieniową stawów u kobiet.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6279854/ - Badania

https://www.youtube.com/watch?v=km8eL_c2DLM&fbclid=IwAR1JkCSTToPqMADBuL81tcO51zLJQJICl4sxlcl56-QkyUo1UeY304VMOYk - film w którym wszystko tłumaczę.

NEWSLETTER
Zapisz się do mojego newslettera już dziś