Aktualności

Gluten

08 cze 2017

Ostatnio dodałem mój artykuł o nabiale , teraz czas na kolejny kontrewersjny ostatnio temat.
Czyli gluten w diecie i jego wpływ na Twoje funkcjonowanie.

Podstawowe pytanie brzmi czy dieta bez glutenowa jest zdrowsza?
Czy to tylko kit dzisejszej „fit-propagadny” .
Warto sprawdzić za i przeciw w oparciu o badania naukowe i praktykę.

➡Gluten to mieszanina białek roślinnych które występuję w ziarnach zbóż – pszenicy , żyta ,jęczmieniu. Jest również często stosowany jako dodatek spulchniający w parówkach , pasztetach , mięsach mielonych , słodyczach a także w piwie czy produktach mlecznych.

Dla kogo NA PEWNO gluten będzie szkodliwy ,i przyczyni się do destrukcyjnego wpływu na zdrowie :

1⃣Dla osób z całkowitą nietoleracnją (celiakia) – około 2% populacji według świeżych badań , ma taką chorbę trzewną i całkowicie powinni oprzeć diete o bezglutenowe zboża.

2⃣Dla osób z alegrią na pszenicę. Również jest to kilku procentowy odsetek populacji.

3⃣Kolejna grupa osób to przypuszczalnie 10% społeczeństwa które ma problem z tolerancją jednego z białek glutenu -gliadyny – szczególnie tej właśnie pochodzącej z pszenicy.

4⃣Ostatnia grupą będą osoby miewające problemy z jelitami wyniakające ze stresu, używania antybiotyków czy leków przeciwbólowych. Lista oczywiscie jest o wiele dłuższa, jednak chodzi mi o same podkreślenie faktu – że jeśli nasze jelita są w kiepskiej kondycji to musimy ograniczyć do minimum produkty anty-odżywcze.
Jeśli po spożyciu pieczywa odczuwasz dyskomfort w brzuchu, bóle jelit ,gazy czy biegunkę , całkowicie powinieś wyelminować gluten i zastąpić go zbożami które go nie posiadają. Jakie to zboża napisze na końcu artykułu.

Większość społeczeństwa jednak toleruje gluten i ograniczając całe ziarna nie zdaję sobie sprawy że pozbywają się z diety wielu mikroelementów- witB6, witE, niacyny , wapnia , żelaza ,cynku ,błonnika i wielu innych.
Dlatego jeśli odrzucacie np. pieczywo musicie zastanowić się czy wasza dieta nie jest zbyt wyjałowiona.
Paradoksalnie osoba która je „wszystko” w tym wypadku będzie lepiej odżywiona od osoby która mało umyślnie będzie wyrzucać wszystko co potencjalnie „nie zdrowe” ze swojej diety.

Kiedy więc można jeść znienawidzony gluten ?
Jeszcze raz chce podkreślić - jeżeli nie mamy skrajnej alergii to nie widzę problemu żeby zjeść coś np. raz,dwa w tygodniu , przy wyjściu ze znajomymi ,czy na obiedzie u mamy.

Ważne by nasz jadłospis przez cały tydzień zawierał odpowiednie ilości błonnika ,witamin i minerałów.
A nie oparty był o produkty maksymalnie przetworzone np. makarony bezglutenowe, ciastka bezglutenowe...
Czy talerze bez glutenowe :) Takie produkty są poddane mocnej obróbce spożywczej i to że nie mają glutenu wcale nie oznacza że są dobre. Nie mają zazwyczaj nam nic do zaoferowania jeśli chodzi o mikroelemnty.

Nie szukaj więc produktów na pułkach sklepowych które mają napis gluten-free(chociaż teortycznie powinny go mieć) , tylko bazuj na produktach jak najmniej przetworzonych.
A gdy przyjdzie okazja raz na jakiś czas po prostu zjedz kawałek pizzy ,albo burgera z białą bułką.

Czy jest coś gorszego niż gluten w naszym pożywiniu?

Oczywiście że tak tylko, że mało się o tym mówi.
Gorszy są tłuszcze trans , gorsze są wszechobecne produkty nabite cukrem , gorszę są konserwanty w żywnosci wysoko przetworzonej od których uginają się pułki sklepowe :)

➡Na koniec przygotowałem liste zbóż dla osób z nietolerancją glutenu.
Komosa ryżowa – źródło przeciwutleniaczy i białka
Kasza jaglana – niski IG i zawartość błonnika sprawia że odpowiednio reguluje poziom cukru.
Kasza gryczana – świetne źródło przeciwutleniaczy
Amarantus – źródło białka i wielu mikroelementów, szczególnie dobrze wpływa na trawienie.
Ryż biały ,brązowy , jaśminowy..

NEWSLETTER
Zapisz się do mojego newslettera już dziś